Buduj karierę z nami

Film.

Zrób dobre pierwsze wrażenie podczas rozmowy o pracę

 

Od chwili wejścia do gabinetu dyrektora masz zaledwie 20 sekund na to, aby zrobić dobre wrażenie. W tym krótkim czasie dyrektor wypracuje sobie wstępną opinię na Twój temat i jest wielce prawdopodobne, że dalsze Twoje wystąpienie już tej opinii nie zmieni. Zacznij więc to spotkanie z uśmiechem na twarzy. Uśmiechnij się już w chwili wejścia do budynku szkoły i z uśmiechem powitaj osoby w sekretariacie. Bardzo często drzwi do gabinetu dyrektora są uchylone i Twoje promienne powitanie nieformalnie „wedrze” się do jego gabinetu.  

 

Ubierz się odpowiednio na taką okazję. Generalnie należy ubrać się o jeden poziom bardziej elegancko od wymagań stawianych na aplikowane stanowisko. Jeżeli masz wątpliwości, to lepiej przesadzić w stronę elegancji niż odwrotnie. Wyglądaj bardziej konserwatywnie niż zwykle. Oczywiście jest też górny poziom tej elegancji, ale jeżeli nie założysz stroju wieczorowego, to na pewno nie przesadzisz. Eleganckim strojem zrobisz lepsze wrażenie, okażesz szacunek dla dyrektora i pokażesz swoje podejście do nowej pracy. Na tej podstawie dyrektor może wyciągnąć wniosek o tym, czego można się po Tobie spodziewać w sytuacjach szczególnych (np. spotkania z rodzicami, wystąpienia publiczne przed organami nadzorującymi placówkę).

 

Zaplanuj tak spotkanie, aby punktualnie wejść do sekretariatu szkoły. Oczywiście, jak to w życiu, wiele nieprzewidywalnych spraw może się wydarzyć. Jednak w zasadzie nie ma wytłumaczenia dla spóźnienia na spotkanie w sprawie pracy. Dlatego najlepiej pojawić w okolicy szkoły z 10-15 minutowym wyprzedzeniem i zaczekać na właściwy moment.

 

Przed samym spotkaniem osusz swoją dłoń i przygotuj się na powitanie z uściskiem dłoni. Inicjatywa podania ręki powinna wyjść od dyrektora. Poczekaj więc na jego wyciągniętą dłoń i podaj mu swoją w taki sposób, aby całe wasze dłonie się zetknęły. Zachowuj się spokojnie bez gwałtownych ruchów. Przetrzymaj dłoń dyrektora przez dwie sekundy, równocześnie wypowiadając formułę powitania. W trakcie powitania utrzymaj kontakt wzrokowy z dyrektorem.  

 

Zaczekaj też na wskazanie przez dyrektora miejsca do siedzenia. W końcu to jest jego gabinet i nikt nie ma prawa się tam rządzić. Jeżeli jednak widzisz, że dyrektor siada bez wskazania miejsca dla Ciebie, zapytaj uprzejmie, czy możesz usiąść. Jeżeli rozmowa odbywa się przy biurku dyrektora, nie trzymaj rąk na jego biurku i nie kładź tam swoich rzeczy (torebki, notatnika, pióra). Trzymaj je na kolanach. Zupełnie inaczej będzie w sytuacji rozmowy przy stoliku konferencyjnym. Wówczas możesz położyć swoje rzeczy na blat tego stołu.   

 

Pamiętaj też o wyłączeniu telefonu komórkowego i schowaniu go. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu Twój telefon zadzwoni, przeproś za tę sytuację i bez odbierania wiadomości wyłącz telefon. Tym samym pokażesz, jak poważnie traktujesz tę rozmowę.

 

Zadbaj też o właściwe akcesoria. Koniecznie zabierz ładną torbę, notatnik i długopis. Możliwe, że w trakcie spotkania będzie konieczność zrobienia kilku notatek. Z jednej strony pokażesz dobrą organizację, a z drugiej szacunek do wypowiadanych przez dyrektora słów.

 

Zapewne dyrektor zaproponuje Ci coś do picia. Dobrze jest przyjąć tę propozycję i wybrać to, co Ci odpowiada. Tym samym pokażesz, że czujesz się pewnie podczas tego spotkania i niewątpliwie ocieplisz atmosferę. Należy jednak pamiętać, że możesz wybrać z tego, co zostało zaproponowane. Jeżeli zaproponowano kawę lub herbatę, to masz tylko to do wyboru. Nigdy nie proś o coś więcej.

 

Bez względu na powody, od początku należy też pokazywać pozytywne nastawienie do otaczającego świata. Sami też nie lubimy ludzi, którzy ciągle narzekają, krytykują innych i na każdym kroku podkreślają trudności. Niedopuszczalne jest też krytykowanie wcześniejszych czy obecnych pracodawców. Jeżeli pojawią się pytania o powody decyzji o zmianie pracodawcy, najlepiej wskazać na czynniki zewnętrzne. Z kolei na pytania o atmosferę w obecnym miejscu pracy najlepiej wypowiadać się pozytywnie.

 

Wszystko powyższe wskazówki to podstawa do poprowadzenia rozmowy w nowym miejscu pracy. Koniecznie zadbaj o zrobienie pierwszego dobrego wrażenia. Na pewno pomoże Ci to zdobyć wymarzoną pracę.

 

Mariusz Głowcki - doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, wykładowca akademicki, coach